Je leven weer op de rit na een scheiding.

Deel 2

Meer tips voor jou:

1. Evalueer je relatie.

Focus niet alleen op de breuk, maar kijk ook naar de hele relatie.
De laatste periode hoeft geen afspiegeling te zijn van jullie gehele relatie. Wellicht heeft één van beiden de knoop doorgehakt om te gaan scheiden. Maar dat is vaak niet het hele verhaal. Probeer ook te kijken naar je eigen aandeel hierin. Hoe was jullie relatie de laatste jaren? Was je nog gelukkig? Deden jullie nog dingen samen? Praatten jullie nog echt met elkaar?

 

2. Behoudt de goede herinneringen.

Je bent ooit samen met overtuiging de relatie aangegaan, samen lief en leed gedeeld, je hebt samen mooie tijden gekend.
Kijk daar met respect op terug.
Voorkom dat je verbittert en probeer de mooie dingen die er in jullie relatie ongetwijfeld ook waren te blijven zien.
Zoals fijne vakanties en bijzondere momenten met elkaar en met de kinderen.
Om dit te kunnen, is het noodzakelijk dat je het verlies van je relatie accepteert.
Dit kost tijd, maar uiteindelijk geeft het je de ruimte om met en andere blik te kijken naar het verleden én de toekomst.

 

3. Zorg voor fijne vriendschappen.

Het kan zijn dat je sociale netwerk na de scheiding uiteenvalt, omdat je bijv. gezamenlijke vrienden had of dat vrienden geen partij willen kiezen
tussen jou en je ex-partner.

Juist nu heb je mensen nodig die je begrijpen en je kunnen steunen.
Je aansluiten bij een leuke netwerkgroep, een cursus of meedoen aan maatschappelijke activiteiten, het kan allemaal helpen om je weer een deel van het geheel te voelen.
Een scheiding levert ook meer tijd voor jezelf op als de kinderen bij de andere ouder zijn: voel je niet schuldig, besteed de tijd ook aan ontspannende activiteiten waar je weer energie van krijgt.

 

 

4. Wacht met een nieuwe relatie tot je de scheiding hebt verwerkt.

Een logische verleiding: je voelt je alleen en hebt behoefte aan warme aandacht en iemand die jou helemaal ziet zitten!
Een nieuwe relatie lijkt dan vooral een troostrelatie, waarbij de kans groot is dat deze op een nieuwe teleurstelling uitloopt.
Voor wat aandacht, warmte en goede seks hoef je geen serieuze relatie aan te gaan. Je kan naar een andere vorm zoeken die op dit moment bij je past. Een minnaar/minnares misschien?

Voor een nieuwe serieuze relatie is het belangrijk dat je de scheiding ook emotioneel hebt kunnen afsluiten en echt openstaat voor een nieuw begin met een ander. Je loopt anders het risico dat je de ander (onbewust)opzadelt met onverwerkte emoties en oude onopgeloste relatieproblemen; dat verdient hij/zij toch niet?

 

5. Laat los!

Zeker als de relatie met je ex onder spanning staat is het verleidelijk om je negatief over hem/haar uit te laten tegenover anderen.
Of om te blijven klagen over zijn/haar gedrag, of om zelfs de strijd voort te zetten.

Realiseer je dat dit slechts voor heel even bevrediging oplevert, op de langere termijn investeer je hiermee in negativiteit
die ten koste gaat van je levensgevoel en je vrijheid.
Probeer te accepteren dat je de ander niet kan veranderen en kijk wat je zelf kunt doen om hiermee te dealen.
Als je boos bent op je ex, praat erover (of raas uit!) tegen een vriend of vriendin en probeer niet je ex te overtuigen van jouw gelijk…
Het kost veel energie en brengt je vaak niets!

 

Tenslotte

Klik hier voor een printversie van deel 2 van dit ebook.

Heb je wat aan deze adviezen gehad?
Ik hoop dat het je lukt om ze in praktijk te brengen.

Of zoek je iemand die een luisterend oor kan bieden?
Neem dan eens contact met me op, dan kunnen we kijken wat jij nodig hebt en of ik je daar bij kan helpen.

Mail:        marion@mediationgroeptwente.nl
telefoon: 074 – 750 52 85